Vattenbruk - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet vattenbruk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika arters krav på odlingsmiljön.
  • Olika arters anatomi och fysiologi samt deras livscykler och utveckling.
  • Foderslag samt deras uppbyggnad, kvalitet och förvaring.
  • Foder för optimal tillväxt, god hälsa och miljöhänsyn.
  • Odlingsplatsens förutsättningar, däribland vattenkvalitet och påverkan på närmiljön.
  • Skador och sjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas.

Arbetsuppgifter

  • Planering, genomförande och uppföljning av daglig skötsel av en odlingsanläggning.
  • Val och hantering av foder, beräkning av fodergivor, planering och genomförande av utfodring samt olika utfodringssystem.
  • Arbetsrutiner och provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning.
  • Observationer av organismers utveckling samt bedömning av lämpliga odlingsåtgärder.
  • Hantering av levande fisk.
  • Beräkningar av tillväxttakt samt de faktorer som styr tillväxttakten.
  • Skötsel och genomförande av behandlingsmetoder vid sjukdomsutbrott och skador.
  • Avlivning, slakt och vidareförädling av fisk.
  • Arbetsrutiner vid sortering och transport av fisk.
  • Skötsel, service och underhåll av redskap och teknisk utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland miljölagstiftning, fiskelagstiftning och bestämmelser om småskalig livsmedelshantering.
  • Tillståndsprövning för vattenbruk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven enkla resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med godtagbart resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med viss säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med viss säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med visst handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med viss säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör utvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven utvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver välutvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör välutvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven välutvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med mycket gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med god säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med god säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med mycket gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med god säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

VATN1000X 100 poäng

Nivå 2

VATN2000X 100 poäng

Nivå 3

VATN3000X 100 poäng