Vattenbruk - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet vattenbruk på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Fördjupning inom ett eller flera för vattenbruket relevanta djurslags anatomi och fysiologi.
  • De valda organismernas krav på odlingsmiljön, deras näringsbehov och tillgång till näring samt förutsättningar för optimal tillväxt.
  • Biologiska, fysikaliska och kemiska faktorer som styr odlingsprocessen, till exempel foderval och vattenhantering.
  • Hur vattenbruk kan vara en resurs för hållbar utveckling.
  • Teknikutveckling och omvärldsfaktorer som påverkar branschen.
  • Förebyggande hälsovård, vanliga sjukdomar och behandlingsmetoder.

Arbetsuppgifter

  • Yrkesmässigt arbete med planering, genomförande och uppföljning av skötsel av en fiskodling, däribland utfodring, hantering av levande organismer och miljöövervakning.
  • Fördjupning inom en eller flera odlingsanläggningar, till exempel musselodling, kräftodling och fiskodling.
  • Arbetsrutiner vid förebyggande hälsovård och för att upptäcka ohälsa och att minimera skador inom aktuell produktion.
  • Observationer av organismers utveckling samt bedömning av lämpliga odlingsåtgärder.
  • Planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med slakt, sortering, vidareförädling och transport av odlade produkter.
  • Bedömning av produktkvalitet.
  • Ekonomiska beräkningar och kalkyler för en fiskodling.
  • Skötsel, service och underhåll av redskap och teknisk utrustning.
  • Arbetsrutiner vid förebyggande hälsovård och för att upptäcka ohälsa inom aktuell produktion.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Livsmedelskontroll för att upptäcka toxiner, bakterier och virus.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Arbetsgången med ett tillståndsärende för fiskodling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven enkla resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med godtagbart resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med viss säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med viss säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med visst handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med viss säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör utvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven utvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver välutvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör välutvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven välutvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med mycket gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med god säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med god säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med mycket gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med god säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

VATN1000X 100 poäng

Nivå 2

VATN2000X 100 poäng

Nivå 3

VATN3000X 100 poäng