Vattenbruk - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet vattenbruk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Vanligt förekommande arter som används för odling både nationellt och internationellt.
  • De odlade organismernas anatomi och fysiologi.
  • De olika arternas krav på vattenkvalitet, närmiljö och näring.
  • Olika former av vattenbruk, till exempel odling av fisk, musslor, ostron och kräftor samt produktion för utsättning.
  • Vattenbrukets förutsättningar, till exempel tillgång på föda, utrymme som en odling tar i anspråk både på land och i vatten samt ekonomiska förutsättningar.
  • Intensiv och extensiv produktion.
  • Skador och angrepp av olika sjukdomsframkallande organismer och virus.
  • Förebyggande hälsovård.

Arbetsuppgifter

  • Arbetsuppgifter vid daglig skötsel av en odlingsanläggning, till exempel kontroll av djurens utveckling och hälsa samt hantering av de odlade organismerna.
  • Utfodring och hantering av foder samt enkla foderberäkningar.
  • Planering, uppföljning och bedömning av odlingsresultatet.
  • Observationer av organismers utveckling samt bedömning av lämpliga odlingsåtgärder.
  • Användning och underhåll av redskap och teknisk utrustning inom vattenbruk.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med vattenbruk.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller odling i vatten, däribland fiskelagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven enkla resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med godtagbart resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med viss säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med viss säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med visst handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med viss säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör utvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven utvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver välutvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.

Eleven redogör välutvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven välutvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med mycket gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med god säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.

Eleven sköter med god säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med mycket gott handlag teknisk utrustning.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.

Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med god säkerhet hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

VATN1000X 100 poäng

Nivå 2

VATN2000X 100 poäng

Nivå 3

VATN3000X 100 poäng