Ämnet växtodling behandlar växtodling inom lantbruk. Odling av växter har stor betydelse för produktion av livsmedel, växtmaterial och råvaror av olika slag. Biologiskt kunnande i kombination med användning av modern teknik bidrar till en hög kvalitet på de odlade produkterna.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet växtodling ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med växtodling inom lantbruk. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växter och odlingsförutsättningar samt en biologisk förståelse av sammanhangen inom växtodling. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika odlade växter som förekommer inom lantbruk samt om tillväxtfaktorerna och deras betydelse för växternas utveckling, tillväxt och kvalitet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om samspelet mellan mark, vatten, växter och klimat samt om olika odlingssystem och produktionsmetoder inom växtodling. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur kulturlandskapet kan bidra till att främja biologisk mångfald och hållbar utveckling. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om växtkulturer och grödor samt grödornas odlingsegenskaper och användningsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om marknaden, produkter och produktkvalitet samt hur olika växtslag, växtföljder och odlingssystem påverkar kvalitet och ekonomiskt resultat. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma grödornas utveckling och tillväxt samt att planera och genomföra odlingsåtgärder. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera den tekniska utrustning som behövs för det aktuella verksamhetsområdet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om livsmedelssäkerhet och växtodlingens miljöpåverkan samt om vattenkvalitet och resurssnål användning av vatten. Den ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv samt att göra riskbedömningar och vidta förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med användning av maskiner och teknisk utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med växtodling inom lantbruk.

Fältstudier, laborationer och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att följa växternas utveckling i deras miljö och därigenom utveckla förståelse av sammanhangen i yrkesmässigt arbete med växter inom lantbruk. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med växter och teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Undervisningen i ämnet växtodling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om växters byggnad, utveckling och tillväxt.
  • Kunskaper om hållbara odlingssystem och produktionsprocesser samt om växtodlingens biologiska och kulturella värden.
  • Kunskaper om växtkulturer och grödor samt om produktkvalitet, marknad och ekonomi.
  • Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom växtodling.
  • Förmåga att arbeta hållbart, säkert och i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller yrkesmässigt arbete med växtodling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven översiktligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör översiktligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med viss säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör översiktligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett godtagbart sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett utvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med god säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett välutvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.