Växtodling - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet växtodling på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Växters utvecklingsstadier samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.
  • Växtnäringsämnen, växtnäringsupptagning och växtnäringsämnenas funktion i växten.
  • Bin och andra pollinatörers betydelse för odlingsresultatet.
  • Tillväxtfaktorerna och deras betydelse för växtval, tillväxt, odlingsplanering, skötsel och produktkvalitet.
  • Odlingssystem och växtföljder för ekonomiskt och miljömässigt hållbar produktion.
  • Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och bekämpningsmetoder.
  • Växtsjukdomar samt växtskador och deras orsaker, till exempel skador som uppkommer av svampar, skadedjur eller väderlek.
  • Förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder däribland mekanisk och kemisk bekämpning av ogräs och skadegörare.
  • Markstruktur, markluft, dränering och markpackning.
  • Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
  • Vattnets kretslopp, vattenuttag samt metoder för effektiv vattenanvändning.
  • Ekosystemtjänster och multifunktionella odlingssystem.
  • Diversifiering: odlad och vild mångfald i kulturlandskapet.
  • Lantbruksgrödors odlingsegenskaper och kvalitetskrav.
  • Foderväxters egenskaper och användningsområden.
  • Hur odlingsförutsättningar och marknad påverkar odlingsplaneringen, till exempel val av sorter och odlingssystem.
  • Biologiska processer i samband med lagring.

Arbetsuppgifter

  • Växtodlingsplanering innefattande odlingssystem, växtföljder och ekonomiska beräkningar.
  • Fältstudier samt bedömning av hur och när olika växtodlingsåtgärder ska genomföras.
  • Organisation, planering och genomförande av arbetsuppgifter med utgångspunkt i växtodlingsplaner, effektiv resursanvändning och den aktuella situationen.
  • Jordprovtagning för markkartering. Bedömning av resultat samt växtnäringsberäkningar.
  • Tolkning av dikningskartor och åtgärder vid funktionsstörningar.
  • Användning av maskiner och teknisk utrustning i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Skörd, transport och lagring av produkter samt kvalitetssäkring.
  • Foderanalys.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med växtodling.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Funktions- och säkerhetskontroll i samband med användning av aktuella maskiner och teknisk utrustning.
  • Hållbart arbetsliv, ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller växtodling.
  • Livsmedelsmärkningar och certifieringar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven översiktligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör översiktligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med viss säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör översiktligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett godtagbart sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett utvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med god säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett välutvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

VAXD1000X 100 poäng

Nivå 2

VAXD2000X 100 poäng

Nivå 3

VAXD3000X 100 poäng