Växtodling - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet växtodling på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Hur växtfysiologiska samband och yttre faktorer påverkar växtodlingsprocesser och odlingsplanering.
  • Fördjupning inom ett eller flera produktionsområden, till exempel energigrödor, oljeväxter, baljväxter eller foderväxter.
  • Växtsjukdomar, ogräs och skadedjur inom valda produktionsområden samt förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder.
  • Olika odlingssystems möjligheter och begränsningar med utgångspunkt i mark- och vattenförhållanden.
  • Åtgärder för att främja diversifiering och biologisk mångfald i kulturlandskapet.
  • Odlingsförutsättningar, produktionsmöjligheter och marknad för valda odlingssystem och grödor.
  • Olika foderväxters odlingsegenskaper, näringsinnehåll och kvalitet.
  • Lönsamhetsberäkningar för olika typer av produktion.

Arbetsuppgifter

  • Planering och genomförande av växtodlingsåtgärder med utgångspunkt i yrkesmässiga bedömningar av de aktuella förutsättningarna, ekonomi, grödornas utveckling och effektiv resursanvändning.
  • Användning av maskiner och teknisk utrustning i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Användning av digitala hjälpmedel för planering, beslutsstöd, uppföljning samt överföring av information mellan fält och kontor.
  • Skörd, transport och lagring av aktuella produkter.
  • Analys av grödor och produkter i samband med skörd och lagring.
  • Kvalitetskrav för valda grödor samt kvalitetssäkring av produktionen.
  • Odlingssystem och odlingsprocesser för ekonomiskt och miljömässigt hållbar produktion, däribland integrerat växtskydd.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi och förebyggande säkerhetsarbete samt resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller valda produktionsområden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven översiktligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör översiktligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med viss säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör översiktligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett godtagbart sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett utvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med god säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett välutvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

VAXD1000X 100 poäng

Nivå 2

VAXD2000X 100 poäng

Nivå 3

VAXD3000X 100 poäng