Växtodling - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet växtodling på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Växtcellen, växtvävnader och växtens olika organ.
  • Fotosyntes, andning och energiomsättning hos växter.
  • Växters pollinering och spridning.
  • Vattnet i växten, vattenupptagning och vattentransport.
  • Väder, klimatförutsättningar och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
  • Odlingssystem och växtföljder.
  • Ogräs i olika utvecklingsstadier: hjärtbladsstadiet, utvecklat vegetativt stadium och blommande exemplar.
  • Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på lantbruksgrödor. Symtom och motåtgärder.
  • Jordarter, jordmån och odlingsjordar.
  • Vattentillgångar, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
  • Odlingslandskapets biologiska och kulturella värden samt frågor om hållbara ekosystem och biologisk mångfald.
  • Lantbruksgrödor och sorter samt deras användningsområden.
  • Odlingsvärda produkter med hänsyn till odlingsförutsättningar, ekonomi och marknad.
  • Miljömässiga och ekologiska aspekter på växtodling.

Arbetsuppgifter

  • Planering och genomförande av odlingsåtgärder.
  • Tolkning och användning av växtodlingsplaner.
  • Avläsning och tolkning av väderprognoser.
  • Fältstudier för besiktning och uppföljning av grödornas utveckling samt bestämning av odlingsåtgärder och skördetidpunkt.
  • Arbetsuppgifter i samband med växtodling, till exempel gödsling, sådd och andra skötselåtgärder.
  • Jordbearbetning med hänsyn till olika jordars egenskaper.
  • Ogräsinventering i fält samt planering av ogräsbekämpning.
  • Hantering av skörderester.
  • Skötsel av slåtter- och betesvallar.
  • Skötsel av diken.
  • Användning av maskiner och annan teknisk utrustning för aktuella arbetsuppgifter.
  • Skörd, transport och lagring av spannmål och foderväxter.
  • Kostnadsberäkningar för olika odlingsåtgärder samt frågor om resurseffektivitet.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Funktions- och säkerhetskontroll i samband med användning av maskiner och teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med växtodling.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller växtodling, till exempel miljölagstiftning för skydd av mark, vatten, natur- och kulturmiljöer, biologisk mångfald och människors hälsa.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven översiktligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör översiktligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med viss säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör översiktligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett godtagbart sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med godtagbart resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med viss säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett utvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om växternas byggnad och utvecklingsfaser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas fysiologi och de faktorer som påverkar tillväxten.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur växtodling kan organiseras med utgångspunkt i grödornas odlingsegenskaper och de biologiska förutsättningarna. Eleven ger också med god säkerhet exempel på hur olika odlingssystem kan bidra till den biologiska mångfalden i kulturlandskapet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sorter av lantbruksgrödor och beskriver på ett välutvecklat sätt olika samband mellan kvalitetskrav, marknad och odlingsvärde.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom växtodling med mycket gott resultat. Eleven bedömer grödornas utveckling och de aktuella förhållandena och föreslår med god säkerhet odlingsåtgärder.

Eleven vidtar förebyggande säkerhetsåtgärder i arbetet. Dessutom väljer och använder eleven ekonomiskt och miljömässigt hållbara arbetssätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

VAXD1000X 100 poäng

Nivå 2

VAXD2000X 100 poäng

Nivå 3

VAXD3000X 100 poäng