Ämnet charkuteri behandlar olika hantverksmässiga metoder för att framställa charkuterivaror. Ämnet behandlar också olika råvaror och hur de används inom yrkesområdet samt betydelsen av produktkvalitet. Dessutom behandlas bestämmelser om hygien och arbetsmiljö vid framställning av charkuterivaror.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet charkuteri ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att yrkesmässigt tillverka charkuteriprodukter med både moderna och traditionella hantverksmetoder. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att följa och utveckla recept samt att hantera råvaror och slutprodukter. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur kvaliteten på olika råvaror påverkar slutprodukten. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och organisera charkuteriarbete samt att arbeta ergonomiskt.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta utifrån branschspecifika aspekter av hygien, arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar problemlösnings- och initiativförmåga. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter både individuellt och i samarbete med andra. De ska också ges rikliga möjligheter att diskutera och reflektera över hållbarhet och etiska frågor samt andra aspekter av yrkesmässigt charkuteriarbete.

Undervisningen i ämnet charkuteri ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och organisera charkuteriarbete på ett resurseffektivt sätt.
  • Förmåga att utföra charkuteriarbete.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar charkuteriarbete på ett godtagbart sätt.

Eleven tillverkar med visst handlag olika charkuterivaror. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika charkuterivaror på ett godtagbart sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar charkuteriarbete på ett gott sätt.

Eleven tillverkar med gott handlag olika charkuterivaror. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika charkuterivaror på ett gott sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar charkuteriarbete på ett mycket gott sätt.

Eleven tillverkar med mycket gott handlag olika charkuterivaror. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika charkuterivaror på ett mycket gott sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.