Ämnet dansteknik är till sin karaktär konstnärligt och innefattar träning i olika genrer och stilar inom scenkonstnärlig dans. Ämnet behandlar även hälsoaspekter med anatomi och träningslära.
Undervisningen i ämnet dansteknik ska syfta till att eleverna utvecklar fysiska färdigheter i att använda dansteknik och ett konstnärligt förhållningssätt i utövandet av dans. Kontinuerlig träning är centralt i dansteknik. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla och utforska danstekniska färdigheter genom att träna det kroppsliga minnet och utveckla sin förmåga att uppfatta nyanser i rörelseuttryck samt färdigheter i att utföra dessa. Undervisningen ska också leda till att eleverna närmar sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till teknikträningen. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av dansens olika komponenter i relation till varandra samt färdigheter i utförandet av dessa. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta dans med musikalisk lyhördhet och i samspel med andra samt förmåga att använda den rörelsevokabulär som är knuten till de olika genrerna. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förståelse av hur dansteknik och träning metodiskt byggs upp samt förmåga att ta ansvar för sin danstekniska utveckling.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla medvetenhet om sina egna mentala och fysiska möjligheter. Anatomins begrepp ska framför allt tränas genom praktisk användning vid träningstillfällena. Den fysiska träningen medför skaderisker. För att minimera dessa ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar ett skadeförebyggande förhållningssätt samt kunskaper om innebörden av hållbar dansträning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av arbetsmiljöfrågor knutna till dansteknikträning och vikten av ändamålsenliga lokaler.
Undervisningen ska innehålla praktiskt undersökande och reflekterande arbetsmetoder. Utifrån generell och individuell återkoppling ska eleverna ges möjlighet att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen i ämnet dansteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utöva dans och ta ansvar för sin danstekniska färdighetsutveckling.
- Förmåga att reflektera över och utveckla sin dansteknik.
- Färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter och till ett konstnärligt förhållningssätt.
- Förmåga att i sin träning omsätta kunskaper om hållbar dansträning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven gör enkla reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett godtagbart sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett fungerande sätt.
Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett gott sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett väl fungerande sätt.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett mycket gott sätt.