Dansteknik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Träningsprocessens olika delar i relation till mental träning och fysiska färdigheter.
  • Systematisk repetition och memorering av utvecklade övningar i relation till olika danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Samband mellan teori och praktiskt och konstnärligt utförande.
  • Tillämpning av anatomiskt funktionella placeringar.
  • Tillämpning av rörelsevokabulär, formspråk och begrepp.
  • Hur kunskaper om anatomi tillämpas i dansteknik.

Reflektion

  • Praktisk reflektion genom dans samt teoretisk reflektion, däribland om placering, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
  • Identifiering av styrkor och utvecklingsområden utifrån reflektion och återkoppling.

Danskomponenter

  • Tillämpning av danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik i förhållande till varandra, i enkla övningar. Konstnärligt förhållningssätt till danskomponenterna och danstekniken.
  • Relationen mellan dans och musik.
  • Tillämpning av stildrag och tydlighet i rörelser utifrån genrekontext.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Träning i mental och fysisk återhämtning.
  • Dansträning på ett för kroppen hållbart sätt.
  • Skapande av kompletterande träningsprogram utifrån den egna kroppens förutsättningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett gott sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett mycket gott sätt.

Nivå 1

DANE1000X 100 poäng

Nivå 2

DANE2000X 100 poäng

Nivå 3

DANE3000X 100 poäng

Nivå 4

DANE4000X 100 poäng