Dansteknik - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansteknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Strategier och metoder för eget ansvarstagande för träningsprocessen i relation till mental träning och fysiska färdigheter.
  • Systematisk repetition av komplexa övningar i relation till olika danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Tillämpning av samband mellan teoretiska aspekter och det praktiska och konstnärliga utförandet.
  • Utforskande av anatomiskt funktionella placeringar.
  • Utforskande av rörelsevokabulär, formspråk och begrepp.
  • Fördjupad träning i funktionell anatomi.

Reflektion

  • Praktisk reflektion genom dans och teoretisk reflektion över den egna dansförmågan, däribland om tydlighet i rörelse och stilkänsla utifrån genrekontext.
  • Reflektion utifrån egen individuell målsättning och återkoppling från andra.

Danskomponenter

  • Tillämpning och utforskande av danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik i förhållande till varandra, i komplexa övningar. Konstnärligt förhållningssätt till danskomponenterna och danstekniken.
  • Utforskande av relationen mellan dans och musik. Utvecklat arbete med stildrag och tydlighet med dansteknisk nyansering och artikulation i rörelse.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Hållbar dansträning genom fördjupat arbete med mental och fysisk återhämtning.
  • Skapande och tillämpning av kompletterande träningsprogram utifrån den egna kroppens förutsättningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett gott sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett mycket gott sätt.

Nivå 1

DANE1000X 100 poäng

Nivå 2

DANE2000X 100 poäng

Nivå 3

DANE3000X 100 poäng

Nivå 4

DANE4000X 100 poäng