Dansteknik - Nivå 4

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansteknik på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Självständig tillämpning av träningsprocessen i relation till mental träning och fysiska färdigheter.
  • Systematisk repetition av övningar med utvecklad komplexitet i relation till olika danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Tillämpning av samband mellan teoretiska aspekter och det praktiska och konstnärliga utförandet i vald genre.
  • Tillämpning av anatomisk, funktionell placering.
  • Fördjupning av rörelsevokabulär, formspråk och begrepp, däribland genom sammansättning av komplexa fraser och danstekniska övningar.

Reflektion

  • Självständig reflektion, däribland om kontrast och variation kopplat till danskomponenterna och interpretation.

Danskomponenter

  • Variation av danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik i förhållande till varandra, i komplexa övningar. Konstnärligt förhållningssätt till danskomponenterna och danstekniken.
  • Förfinat arbete med stildrag och tydlighet i rörelser utifrån genrekontext.
  • Självständigt utforskande av dynamisk och musikalisk variation.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Hållbar dansträning genom fördjupat arbete med mental och fysisk återhämtning.
  • Kompletterande träning efter den egna kroppens behov och förutsättningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett gott sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett mycket gott sätt.

Nivå 1

DANE1000X 100 poäng

Nivå 2

DANE2000X 100 poäng

Nivå 3

DANE3000X 100 poäng

Nivå 4

DANE4000X 100 poäng