Dansteknik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Träningsprocessens olika delar.
  • Introduktion till mental träning och träning av fysiska färdigheter, systematisk repetition och memorering av rörelser.
  • Hur teoretiska kunskaper används i det praktiska och konstnärliga utförandet.
  • Grundläggande anatomisk funktionell placering.
  • Introduktion till rörelsevokabulär, formspråk och begrepp.
  • Hur skelett och muskler samverkar.

Reflektion

  • Enkla metoder för reflektion över träningsprocessen.
  • Uppföljning av den egna utvecklingen i dansteknik utifrån olika bedömningsmetoder och återkoppling.

Danskomponenter

  • Introduktion till hur danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik förhåller sig till danstekniken utifrån genrekontext. Konstnärligt förhållningssätt till danskomponenterna och danstekniken.
  • Hur musikens puls, rytm och taktarter följs i dans.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Introduktion till mental och fysisk återhämtning, till exempel vila, kostens betydelse för träning och stresshantering.
  • Arbetsmiljöns betydelse för dansträningen.
  • Introduktion till hållbarhet i relation till kroppen.
  • Grundläggande arbete med kompletterande förebyggande träningsprogram.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett gott sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att träna för att utveckla, förfina och upprätthålla sin danstekniska färdighet på ett väl fungerande sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna danstekniska utvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven omsätter kunskaper om hållbar dansträning i sin träning på ett mycket gott sätt.

Nivå 1

DANE1000X 100 poäng

Nivå 2

DANE2000X 100 poäng

Nivå 3

DANE3000X 100 poäng

Nivå 4

DANE4000X 100 poäng