Hantverksyrket har en lång tradition. Ämnet florist – komposition och försäljning handlar om att skapa och sälja floristiska arbeten. Ämnet behandlar service och bemötande samt floristtekniker, material, verktyg och annan utrustning inom floristyrket. Det behandlar också floristhantverkets stilepoker, historia och utvecklingsmöjligheter.
Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra alla steg i processen från idé till färdiga floristiska arbeten. Det innebär att identifiera och visualisera kundens önskemål, planera arbetet, välja lämpliga material och tekniker samt att utföra och presentera det floristiska arbetet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera arbetsprocess och resultat för att på så vis utvecklas inom yrkesutövandet. Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande och samarbetsförmåga. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att använda sin kreativitet och sina kunskaper om floristisk komposition i yrkesutövandet.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda floristyrkets fackspråk för att kommunicera med kunder, uppdragsgivare, leverantörer och samarbetspartners. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sälja och marknadsföra varor och tjänster samt att arbeta målinriktat och på ett sätt som leder till goda och hållbara kundrelationer. Då floristsektorn till stor del består av enmansföretag eller små företag ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap samt bidra till att eleverna utvecklar ett entreprenöriellt och kreativt förhållningssätt. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt och säkert med utgångspunkt i ett hållbart arbetsliv.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om utvecklingsmöjligheter inom floristbranschen, både nationellt och internationellt. Undervisningen ska också behandla floristbranschens traditioner och historia. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av kulturella och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling som den stilhistoriska utvecklingen inom floristyrket.
Genom undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter att träna och förfina floristtekniker och metoder för att utföra olika floristiska arbeten. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om tekniker och material i det praktiska arbetet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja material och tekniker med hänsyn till tidsåtgång, kostnader och miljö. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda analoga och digitala tekniker i arbetet.
Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera, komponera och utföra floristiska arbeten samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Kunskaper om floristiska material och deras användningsområden.
- Förmåga att beräkna kostnader.
- Förmåga att arbeta säkert och hållbart.
- Förmåga att marknadsföra varor och tjänster samt att utföra försäljning och service.
- Kunskaper om floristhantverkets historia samt om stilepoker och stilutveckling.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar, komponerar och utför med viss skicklighet floristiska arbeten och uppnår ett godtagbart resultat. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med enkla omdömen.
Eleven visar godtagbara kunskaper om floristiska material och deras användningsområden.
Eleven utför kostnadsberäkningar med viss säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven marknadsför varor och tjänster samt utför med viss säkerhet försäljnings- och servicearbete.
Eleven visar godtagbara kunskaper om floristhantverkets historia samt om stilepoker och stilutveckling.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar, komponerar och utför med god skicklighet floristiska arbeten och uppnår ett gott resultat. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med utvecklade omdömen.
Eleven visar goda kunskaper om floristiska material och deras användningsområden.
Eleven utför kostnadsberäkningar med säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven marknadsför varor och tjänster samt utför med säkerhet försäljnings- och servicearbete.
Eleven visar goda kunskaper om floristhantverkets historia samt om stilepoker och stilutveckling.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar, komponerar och utför med mycket god skicklighet floristiska arbeten och uppnår ett mycket gott resultat. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med välutvecklade omdömen.
Eleven visar mycket goda kunskaper om floristiska material och deras användningsområden.
Eleven utför kostnadsberäkningar med god säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven marknadsför varor och tjänster samt utför med god säkerhet försäljnings- och servicearbete.
Eleven visar mycket goda kunskaper om floristhantverkets historia samt om stilepoker och stilutveckling.